Sůl aneb solit či nesolit?

Sůl obsahuje životně důležité látky. Nicméně nejedená se jen o jediný možný druch dochucovadla. Mnoho lidí v rámci nezdravého životního stylu podléhá nadměrnému solení a konzumaci velmi slaných jídel. Nadměrné solení má negativní vliv nejen v rámci rizika vzniku civilizačních chorob. I když je sůl považována za důležité dochucovadlo a v jedné pohádce byla sůl považována nad zlato, v rámci zdravějšího životního stylu a lepší volby lze velmi často sůl nahradit.
 potočnice lékařská
Za optimální denní dávku se považuje maximálně pět gramů soli, tj. zhruba dvě čajové lžičky. Jsou však i případy, kdy nejen pro vyznavače zdravého životního stylu, ale i někdy na základě lékařského verdiktu je solení zakázáno.
 
Negativní účinky nadměrného solení
 
Bylo vědecky prokázáno, že kdo holduje více solení, trpí vysokým krevním tlakem. Stále se jedná nicméně o velmi diskutabilní záležitost, jak je to se solením a samotnou konzumací. Chlorid sodný je velmi prospěšný, nové studie však i zároveň přistupují pozitivněji. Největší riziko však přetrvává ve skryté soli, tj. konzumace uzenin, pečiva, tučných sýrů a samozřejmě i překročení hranice denní dávky soli.
 
Bez soli aneb dochucovadlo v podobě bylinek
 
Nicméně paradoxem zajisté je i to, že chlodrid sodný potlačuje ryzí chuť pokrmu. Pro přípravu pokrmu, který zaručeně bude delikátní, jestliže zvolíte zdravou alternativu v rámci dochucení prostřednictvím bylinek.
 
Bylinky lze používat vlastní, které je možno vypěstovat. Druhou variantou jsou koupené bylinky. Stejně tak na výběr je použití čerstvých či sušených bylinek. Samozřejmě bylinky v čerstvém stavu mají lepší účinky a i výraznější aróma. Tudíž postačí menší množství použití než bylinek sušených. Z bylinek si lze i udělat vlastní dochucovací směs.
 máta bylina
Vhodné bylinky pro použití v kuchyni
 
A které bylinky jsou v zastoupení pro dochucení jídla lepší variantou než sůl? Vsaďte na řeřichu, která díky ostré chuti a v případě najemno nasekaná do pomazánky či zeleninového salátu vás ochromí. Lze ji použít do omáček. Dále velmi zdravou a adekvátní bylinkou je bazalka, libeček, tymián, rozmarýn, máta, meduňka, zázvor, kurkuma, petrželka, pažitka apod.

Sůl aneb solit či nesolit?
Ohodnoťte příspěvek